Прочетен: 4581 Коментари: 6 Гласове:
Последна промяна: 02.05.2015 11:13
На 25 март т.г. в Българска стопанска камара се проведе кръгла маса посветена на "Кражбите на метал и посегателства над критичната инфраструктура"
В нея участваха представители на:
- Институт за енергиен мениджмънт;
- Българска стопанска камара;
- Министерство на енергетиката;
- Министерство на околната среда и водите;
- Министерство на вътрешните работи - Главна дирекция Национална полиция;
- Изпълнителна агенция Електронно съобщителни мрежи и информационни системи при Министерство на транспорта;
- Холдинг БДЖ;
- ДП „Национална компания железопътна инфраструктура“;
- Българска асоциация по рециклиране;
- Българска асоциация по водите;
- Асоциация на рециклиращата индустрия;
- Българска асоциация на металургичната индустрия;
- ЕВН България;
- ЧЕЗ България;
- ЕНЕРГО-ПРО България;
- Овергаз АД;
- ЕСО ЕАД;
- Топлофикация София;
- Столичен електротранспорт Трансенерго;
- Столична община, Дирекция Сигурност;
- БТК ВИВАКОМ;
- Европейски институт.
Участници в срещата изнесоха данни за шокиращи щети нанасяни на техни съоръжения при кражби - основно на метали и трансформаторно масло.
"Очушкан" мачтов трансформатор
Кражбята на релси може да доведе до непоправими последствия.
Преките щети електроразпределителните предприятия могат да бъдат описани като:
- стойност на откраднатите и повредени съоръжения;
- разходи за възстановяване;
- условно недоставена (електро)енергия.
Годишно при тези дружества през последните години общите щети за всяко едно от дружествата са по няколко милиона.
Унищожен кабел при опит за кражба
Участниците в кръглата маса изработиха и приеха следната
ОБЩА ПОЗИЦИЯ.
1. Участниците в Кръглата маса (виж хо горе) одкрепят създаването на Национална коалиция за борба с кражбата на метали и срещу посегателствата срещу инфраструктурни обекти. Националната коалиция ще следва подхода и договореностите на създадената през 2014 г. Европейската коалиция за борба с кражбата на метали, но ще отчита националните особености, които изискват и специфични мерки за противодействие.
Независимо от съвместната работа, всеки от участниците е насърчаван да продължи индивидуалните контакти и работа по темата чрез международните организации, в които членува.
Участниците се обединиха около принципната необходимост за повече прозрачност в работата по темата, както и за по-тясно взаимодействие между бизнеса, неправителствения сектор и държавните институции. В тази връзка беше споделена вече съществуваща и продължаваща добра практика за взаимодействие между бизнеса и МВР, МОСВ, Столична община и др.
2. Беше отбелязано, че степента на обществена търпимост към противозаконните посегателства върху инфраструктурни обекти и към кражбата на метали е изчерпана. Нанасяните щети от противоправни деяния са в размер на стотици милиони левове годишно, като същевременно съществуващите механизми за възстановяване на щетите не обезпечават пълно възстановяване на разходите. Паралелно с това санкционирането не съответства нито на нанесените щети, нито на характера и ефекта на противоправната дейност.
В тази връзка беше посочена острата необходимост от засилване на информираността на обществото както относно извършителите, така и относно фактическите посегателства и тяхното финансовото измерение. В това отношение беше подчертана ролята на медиите.
3. Участниците изразяват консенсусно мнение за необходимост от спешни промени в Наказателния кодекс както по отношение на квалификациите, така и по отношение на размера на санкциите.
4. Извън измененията на Наказателния кодекс беше констатирано, че действащото законодателство в областта на управление на отпадъците регламентира в достатъчна степен обществените взаимоотношения по начин, който съответства на обективната необходимост. Проблемно обаче остава адекватното му приложение.
5. Беше поставен и въпросът за преоценка на подхода, при който нормативната уредба предвижда за отделни търговски субекти неприсъщи функции – конкретно беше визирано изискването рециклиращи компании да събират данъчни задължения при осъществяване на сделки с физически лица.
6. Участниците подчертаха социалните аспекти, свързани с кражбата на метали и посегателствата върху инфраструктурни обекти. Беше уточнено, че тези социални аспекти са свързани с:
- Възпрепятстване на фактическата възможност за реализиране дейността на съответните дружества; това от своя страна има пряк ефект и върху трудовата заетост, която тези дружества осигуряват;
- Реално застрашаване живота и здравето на неопределен кръг хора;
- Нуждата от реално отчитане на специфични факти с национално значение, вкл. и това, че противоправните действия имат по-засилени измерения на определени територии или в рамките на конкретни социални групи от населението.
7. Участниците подкрепят предложенията, направени от Института за енергиен мениджмънт в качеството му на съорганизатор и модератор на събитието, за официално информиране на съответните държавни институции относно проведената Кръгла маса и основните изводи от нея.
Справка:
Пряко отношение към посегателствата на енергиини обекти в НК имат следните текстове:
От глявя V ПРЕСТЪПЛЕНИЯ ПРОТИВ СОБСТВЕНОСТТА (Загл. изм. - ДВ, бр. 10 от 1993 г.)
Раздел VII - Унищожаване и повреждане
Чл. 216а. (Нов - ДВ, бр. 26 от 2004 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 33 от 2011 г., в сила от 27.05.2011 г.) Който сам или чрез другиго неправомерно наруши целостта на съоръжения или обекти от електропреносна или електроразпределителна мрежа, от газотранспортна или топлопреносна система, от система за пренос на течни горива, или на водоснабдителна или канализационна система, с което създаде условия за отклоняване на електрическа енергия, природен газ, течни горива, топлинна енергия или вода, или отвеждане на отпадъчна вода, се наказва с лишаване от свобода до пет години и глоба до двадесет хиляди лева.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 33 от 2011 г., в сила от 27.05.2011 г.) Ако деянието по ал. 1 е извършено повторно, наказанието е лишаване от свобода от една до десет години и глоба до тридесет хиляди лева.
Раздел II - Престъпления в отделни стопански отрасли
Чл. 234в. (Нов - ДВ, бр. 26 от 2004 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 33 от 2011 г., в сила от 27.05.2011 г.) Който сам или чрез другиго осъществи неправомерно присъединяване към електропреносна или електроразпределителна мрежа, или към газотранспортна, топлопреносна, водоснабдителна или канализационна система, система за пренос на течни горива, или неправомерно въздействие върху уредите за търговско измерване на електрическа енергия, природен газ, течно гориво, топлинна енергия или вода, или отведена отпадъчна вода, с което създаде условия за непълно отчитане на потребените електрическа енергия, природен газ, течно гориво, топлинна енергия или вода, или на отведена отпадъчна вода, се наказва с лишаване от свобода до пет години и глоба до петнадесет хиляди лева.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 33 от 2011 г., в сила от 27.05.2011 г.) Ако деянието по ал. 1 е извършено повторно, наказанието е лишаване от свобода от една до осем години и глоба до двадесет хиляди лева.
Контекс:
1. Национална кръгла маса "Кражби на метал и посегателства над инфраструктурни обекти" (Еnergy Managment Institute)
2. НКЖИ взе участие в национална кръгла маса за посегателствата над инфраструктурни съоръжения
3. БСА Национална кръгла маса " Кражби на метал и посегателства над инфраструктурни съоръжения"
4. Железничари "Кражбата на релси е тероризъм"
Тагове:
Подходът „Куюмджиев – Панчев“ не носи ни...
EVN е с най-висока цена та тока, ЧЕЗ – с...
ДЕВЕТ КРИМИНАЛНИ МЕСЕЦИ СКРИТИ ОТ МОНОПО...
Военната логистика
А сега сериозно. През 1973 год. колеги ходиха в Либия на няколкодневна командировка. Като се върнаха, споделиха, че в Либия /тогавашна/ кражби няма. Действуващ закон: на хванатия крадец му се реже ръката до китката /като превенция/ При повторен случай - главата. Толкоз.
Втори случай, при който хванахме извършители - двама човека, единия рецидивист, крадат, съоръжения от енергийно предприятие. Извикахме полицията - те си го заловиха, на местопрестъплението и с веществените доказателства (чанти пълна с кабели). Осъдиха само рецидивиста отново само на 6 м. А районната прокурорка не извика на делото потърпевшото предприятие, като по този начин го лиши от възможността да предяви частен иск.
Темата наистина е много сериозна, като на самата кръгла маса се сложи ударение основно на посегателства с цел кражба - различни видове метали и трансформаторно масло.
А сега сериозно. През 1973 год. колеги ходиха в Либия на няколкодневна командировка. Като се върнаха, споделиха, че в Либия /тогавашна/ кражби няма. Действуващ закон: на хванатия крадец му се реже ръката до китката /като превенция/ При повторен случай - главата. Толкоз.
Сега вече не е така... у нас също
Краде се повсеместно - от най-простия циганин,
през шофьорите на камиони, до депутатите.